KASTENLOK INDEX

GTW 13 ‘Silvolde’ (1:87)

H0m

H0e

Updated 19 NOV 2017

Prototype

A
B
C

ANALOG

€450

€250

€200

DCC

€495

€295

€245

€570

€370

€320

DCC SOUND*

*Digital geluid nog in test.

*DCC sound still in trial

Prototype

Het nieuwe juweeltje van de Tramfabriek is de enige overgebleven Nederlandse Backer & Rueb stoomtramlocomotief, die bewaard is gebleven in originele staat. Met een spoorbreedte van 750 mm, werd het gebouwd in 1900 voor de Gelderse Tramwegmaatschappij, werd het na haar laatste rit in 1957 opgeslagen. Tussen 1975 en 1996 was het te zien in het Spoorwegmuseum te Utrecht, waarna het in 1996 terecht kwam in het Openluchtmuseum in Arnhem. Wegens plaatsgebrek kwam het in het jaar 2000 naar haar passende plek, het Smalspoormuseum in Valkenburg.  Hier staat het stationair en is één van de belangrijkste overblijfselen van de beroemde Machinefabriek ‘Breda’, beter bekend als Backer & Rueb. Deze locomotief mag dan ook met recht een echt ‘Backertje’ genoemd worden.

 

De Tramfabriek biedt deze Gelderse stoomtram aan zoals deze het laatst reed in 1957 en nu geconserveerd is in het Smalspoormuseum. Het is te verkrijgen in H0e en H0m.

 

SPECIFICATIES VAN HET MODEL 

• Kast van geëtst nieuwzilver

• Losse onderdelen gegoten in messing en tin

• Accuraat gedetailleerde ketel geprint in 3D

• Compleet en reeds rijdend gebouwd nieuwzilver motorblok met befaamde riemaandrijving, waarmee het langzaam rijden erg mooi gaat.

• 9mm schijfwielen met geïnstalleerde koppelstangen.

• Koppelbaar met o.a. Egger-Bahn, Liliput H0e, Tillig, Minitrains etc

The new jewel of the Tramfabriek is the only remaining Dutch Backer & Rueb steam tram in original state. This 750 mm narrow gauge locomotive was build in 1900 for the Gelderse Tramwegmaatschappij (Eastern part of the Netherlands) and was stored after its last ride in 1957. Between 1975 and 1996 it was on view in the Dutch railway museum in Utrecht and then passed it to the Open Air Museum in Arnhem. Because of the lack of space, ‘Silvolde’ found a very suitable new home at the national Narrow Gauge Museum in Valkenburg. Here it is exhibited as a static object and is one of the most important remainders of the Machine factory ‘Breda’, better known as Backer & Rueb. This is a locomotive you rightfully can call a ‘Backertje’.

 

The Tramfabriek is offering this locomotive in the appearance as it was last on the track and currently in the the Narrow Gauge Museum. It is available for H0e and H0m.

SPECIFICATIONS OF THE MODEL 

• Outer case of etched nickel silver

• Small parts cast in brass and pewter

• Accurate and fine detailed boiler, printed in 3D

• Complete and built nickel silver engine with famous belt drive technology. This locomotive can go realistically slow.

• 9 mm disc wheels with fitted and coupling rods

• Standard coupling, compatible with Egger-Bahn, Liliput H0e, Tillig, Minitrains etc.

Kies een pakket

Choose your model

KANT EN KLAAR MODEL

Voor dit model hoeft u niets meer te doen, behalve te aan de trafoknop te draaien en genieten. Het is volledig en met aandacht voor detail gebouwd en geschilderd (kast met airbrush gespoten, onderdelen individueel geschilderd). Een kant en klaar model komt standaard in een houten doosje.

A
A

READY TO RUN MODEL

For this model, there is not much you have to do, except for turning the knob on the controller and enjoy. It is completely and with care for detail built and painted. The box has been painted using an airbrush, individual parts are brush painted. A RTR model comes in a varnished wooden box.

B

HALFBOUWPAKKET

B

SEMI-BUILT KIT

Voor de enthousiaste zelfbouwer, die zich liever niet aan soldeerwerk voor de ietwat gevorderde wil wagen, is er het halfbouwpakket. Hierbij zijn alle losse wanden en bodemplaten van de kast al helemaal in elkaar gesoldeerd en het dak is reeds voorgebogen. De bouwer hoeft alleen de losse onderdelen te solderen of te plakken en het model te verven. Uiteraard is bij dit pakket de aandrijving al volledig gebouwd.

 

Specificaties van het bouwpakket:

• Kast reeds gesoldeerd, dak reeds in vorm gevouwen.

• Losse onderdelen zelf te monteren (naar keuze te solderen of lijmen).

• 3D print van ketel is reeds ontvet van de was van het productieproces, maar nog niet geverfd.

• Compleet gebouwde aandrijving met 9 mm schijfwielen en gemonteerde koppelstangen.

• Nummer- en naamplatenset inbegrepen, naar keuze met 12 ‘Ulft’ of 13 ‘Silvolde’.

• Wordt geleverd in hard plastic presentatiedoosje.

 

Verf wordt niet meegeleverd. Een bouwhandleiding en verfadvies wordt hier gepubliceerd.

If you are someone who like to build models, but still are shying away from more advanced soldering, there is the Semi-built kit. Here all individual panes are soldered for you and the roof is already bend in shape. The builder can glue (or solder) the smaller parts and to paint the model. It goes without saying that with this kit the drive is completely pre-build.

 

Specifications of the the Semi-build kit:

• Box panes soldered, roof pre-shaped

• Loose parts to fit (your choice to glue or solder)

• 3D printed boiler with wax of production process already removed, not painted yet

• Completely build drive with 9 mm disc wheels and fitted coupling rods.

• Names and number plates included. Choice of number and name 12 ‘Ulft’ or 13 ‘Silvolde’

• Delivered in plastic presentation box

 

Paint is not part of the kit. A detailed building instruction and advise on paints to use will be published on this website.

C

VOLLEDIG ZELFBOUWPAKKET

C

DICY (DO IT COMPLETELY YOURSELF) KIT

Schrikt u niet terug om acht wandjes van 0.3mm dik in elkaar te zetten en het dak licht in vorm te buigen,  dan is het volledige zelfbouwpakket iets voor u. Door gebruik makend van de tabjes die in de bodemplaten schuiven is het niet erg moeilijk, maar het is geen beginnerswerk. Maar net als bij de andere pakketten is de aandrijving al volledig gebouwd.

 

Specificaties van het bouwpakket:

• Nieuwzilveren onderdelen los geleverd.

• Losse onderdelen zelf te monteren (naar keuze te solderen of lijmen).

• 3D print van ketel is reeds ontvet van de was van het productieproces, maar nog niet geverfd.

• Compleet gebouwde aandrijving met schijfwielen en gemonteerde koppelstangen.

• Nummer- en naamplatenset inbegrepen, naar keuze met 12 ‘Ulft’ of 13 ‘Silvolde’.

• Wordt geleverd in hard plastic presentatiedoosje.

 

Verf wordt niet meegeleverd. Een bouwhandleiding en verfadvies wordt hier gepubliceerd.

When you are not afraid of putting 0.3 mm thin walls together and to shape the roof, then this Do It Completely Yourself kit is for you. Using the tabs, putting the panes together isn’t difficult, but I don’t think it is something that someone with no experience in soldering will be comfortable with. But just as with the above offerings, the drive is completely build.

 

Specifications of the kit:

• Nickel silver parts

• Small parts to fit yourself (choice of soldering or glueing)

• 3D printed boiler with wax of production process already removed, not painted yet

• Completely build drive with 9 mm disc wheels and fitted coupling rods.

• Names and number plates included. Choice of number and name 12 ‘Ulft’ or 13 ‘Silvolde’

• Delivered in plastic presentation box

 

Paint is not part of the kit. A detailed building instruction and advise on paints to use will be published on this website.

Uitlevering van de half- en volle bouwpakketten vindt vanaf februari 2018 plaats. Productie van de Kant en klaar modellen begint als bestellingen voor de Gooische Stoomtram zijn afgewerkt. U betaalt pas als de bestelling voor u klaar staat.

 

Een tram met DCC rijdt helaas niet (goed) op een analoge baan.

Shipping of the kits will start from February 2018. Production of the Ready to Run models starts when the orders for the RTR Gooische Stoomtram have been completed. You do not have to pay a deposit and only pay when the order is ready for you.

 

A tram with DCC or DCC+Sound does not run (well) on an analog track.

Prototype