KASTENLOK INDEX

Last update: 5 JUN 2017

Gooische Stoomtram 18

6. AFWERKING

6. FINALISING

De Waterketels

Water tanks

Nu komen de drie watertanks (8, 9 en 10) aan de beurt. Ik adviseer nu echter om deze te bevestigen vóór het verven van de kast.

Now the three water tanks (8, 9 en 10) will be addressed. Please be advised that I now fit these before painting the whole box.

Zaag of snij (met een stanley mes) de resten van de gietmal af. Omdat het tin redelijk zacht is, heb ik het hier ingeklemd tussen twee stukjes hout.

Saw or cut (with a sharp knife) the remains of the sprue. Because the pewter is quite soft, I used two pieces of wood to protect the tanks from the vice.

Het is mogelijk dat je wat oneffenheden hebt. Omdat de ketels straks verborgen worden door de ketel, hoef je dit niet per sé te verhelpen. Als je dat toch wilt, gebruik dan plamuur om dit weg te werken.

It is possible there are some inaccuracies. Because the tanks will be covered by the boiler, it is not really necessary to fix this. But if you want, like me, simply use wall putty.

Schuren…

Smoothen after drying with sand paper.

Dan kijken of het op zijn plaats past. De waterkast achter moet aan de zijkanten zeker nog wat geschuurd worden om er goed in te passen. Zorg dat het niet te strak past, anders is het moeilijk om op zijn plaats te lijmen.

Then see if they fit. The two front tanks will fit without much effort, but the tank for the back needs attention. Make sure it isn’t too tight, otherwise it is hard to glue it in place.

Afwerken met grondverf, zwarte verf en een zijdematte laklaag.

Finish with etching primer, black paint and satin varnish.

➡︎

➡︎

Op zijn plaats zetten met twee componentenlijm.

Fix in place with epoxy two component glue.

LET OP: lijm niet tot aan de randen doen, anders druipt deze onder de rand door en ontzettend oppassen dat je geen lijm op de geverfde kast krijgt, zoals mij in dit dramatische geval is overkomen! Zou dit je ook gebeuren, is het een mooie gelegenheid om de lok te gaan weatheren.

NOTE: Don’t apply glue up to the edge, as it will come out from under the edge when pressed in place. Also be aware you have no glue on your hands, as dramatic things like on the picture at the left will happen. Another reason to place them before painting. Don’t ask me why I was doing this afterwards.

Ramen glashelder schoonpoetsen met een microfiber doekje, zo eentje om je bril mee schoon te maken.

Ramen bevestigen.

Clean windows with a microfiber cloth. Those you get with a new pair of glasses.

Fitting the windows

Ramen en lampglas bevestigen met Kristal Klear. Let op: de onderdelen niet uit het plaatje drukken met een voorwerp, je maakt gegarandeerd een deukje of een kras. Even inknippen met een puntige schaar en voorzichtig losmaken. De buitenste ramen komen aan de zijkant. Let er op aan de voorkant er twee kleinere raampjes zijn. De bovenste rij ramen is dus voor de voorkant. Van elke raam is één reserveraam. Zoek voor de lampen de twee grootste cirkels uit.

Fix the windows and lamp glasses with Kristal Klear or PVA. Be aware not to push the parts out of the sheet with force or an object, it’s guaranteed you’ll make a dent or a scratch. Just cut an “entrance” from the outside, then carefully get the panel out by bending the outer frame. If you have the individual panels, be aware that the windows on one side of the tram have a different size than on the other side.

Met de punt van een cocktailprikker kleine dotjes lijm stippelen.

With the point of a cocktail stick, make small dots with Kristal Klear.

Met de punt van een cocktailprikker de lijmdotjes plat maken, weg van de rand, zodat deze niet gaat uitlopen.

With that same cocktail stick, but without any glue on it, flatten the glue dots. Now the windows will not push the glue where it shouldn’t go.

Met een fijn pincet het raampje op zijn plaats plakken.

Use tweezers to place a window pane.

Met een schone cocktailprikker de randjes aandrukken en de rest van de raampjes plakken.

With a clean, unused cocktail stick, press the sides in place.

Ketel plaatsen

Met tweecomponentenlijm (5 minuten droogtijd) wordt de ketel op zijn plaats geplakt. Maar eerst zorgen dat de ketel recht ligt! De voorkant moet ondersteund worden. Ik heb met mijn 3D printer een mal gemaakt (download - wel nog vijlen naar exacte hoogte) die ik onder de kast schuif, zodat de ketel gelijk op de juiste hoogte ligt. Maar je kunt ook gewoon stukjes styreen of karton onder de voorkant van de ketel leggen, op de voetplaat van de tram.

Placing the boiler

With epoxy two component glue (5 minutes drying time), the boiler will be fixed in place. But first make sure the boiler is straight. The front needs support for that. I made a tool to print in 3D (free download. You might need to file the front to the correct height) with I place under the box. But you can also simply place pieces of styrene or cardboard on the front part of the footplate.

Zorg dat de ketel horizontaal ligt. Een handige tip is om de schoorsteen in de gaten te houden. Als je van de zijkant door het raam heen kijkt, kun je aan de schoorsteen zien of de ketel waterpas ligt.

Assure the boiler is horizontal. A good tip is to check the position of the chimney. When you look through the window, you can check its accurate position.

Let op: mogelijk moet je de ketel aan de binnenkant nog een beetje moeten schoonmaken, zodat ie makkelijk over de twee opstaande lipjes valt. Maar soms zit ie gelijk goed.

Note: it might be you need to clean the inside of the side panels of the boiler, so it fits nice and easily over the tabs on the footplate.

Dan lijm mengen en voorzichtig (pas op lijmslierten en lijm op je vingers, eventueel transparante folie om de loc heen!) een klein beetje lijm aan de kanten van de opstaande plaatjes.

Mix the two component glue (be very careful for wires of glue or glue on your fingers. Use transparent kitchen foil around the box to protect the box. Put glue on the side of the two footplate tabs.

Dan de ketel op z’n plek schuiven, over de plaatjes heen.

Put the boiler on its place, over the tabs.

Als de ketel horizontaal ligt, controleer dan de middenlijn. Gebruik de stoombel als referentie. Als je de schoorsteen een stukje hebt laten uitsteken onder het dak, zoals bij het plaatje op de pagina, dan valt de schoorsteen er straks precies in.

When the boiler is horizontal, check the middle line of the boiler. Use the steam bell as a reference.

Laten drogen en de ketel is bevestigd.

Leave to dry and the boiler is fixed.

Richtingshendel bevestigen

De hendel aan de binnenzijde vastplakken met Kristal klear of langzaam drogende seconden lijm, zodat je nog even kan herpositioneren. Gebruik niet het schroefgat in de voetplaat als leidraad voor het midden, maar het middenpanel aan de buitenkant van de kast. De kleine handgreep wijst naar de voorkant van de tram.

Fitting direction handle

Glue the handle with Kristal Klear or slow curing superglue, so you can reposition. Don’t use the screw hole in the footplate as reference for the middle, but the outside panel! The release handle points to the front of the tram.

Lampen

Lampen primer, zwart verven met een witte binnenkant (drie lagen voor de witte verf om goed te dekken). Een handige manier om ze te verven is een 0,7 mm gaatje te boren in een platte zijde van een cocktailprikker en ze daar in te steken.

Lampen

Prime the lamps with etch primer, paint black and the inside with (three layers might be needed for the white to cover). A handy way to paint them is to drill a 0.7 mm hole in a cocktail stick and press the lamps in.

Op hun plaats zetten met bijvoorbeeld langzaam drogende secondenlijm (Slo-ZAP).

Fix in place with slow drying super glue (Slo-ZAP) or industrial glue.

BELANGRIJK: Wanneer je het dak op kast zet, schuif het dan eerst aan de voorkant onder de stoombel.

IMPORTANT! To place the roof in its place, first slide it under the steam bell at the front, then push the back in the box.

Klaar!

Schroef de aandrijving vast aan de bodemplaat met de as van de motor naar de voorzijde en rijden maar! Als u een H0m model heeft, moet u voor het bevestigen eerst de schroeven in de aandrijving draaien en dan zeer voorzichtig de aandrijving vastdraaien in het model, zonder de koppelstangen te raken.

Finished!

Screw the drive under the bottom plate with the belt to the front and get your new tram going! If you got a H0m model, first you’ll have to fit the screws in the drive, then carefully turn them when without touching the coupling rods.

Als je het model opbergt, leg dan een klein stukje foam tussen de lampen en het dak, zodat de loc recht blijft liggen. Dit om de lampen te beschermen, zodat ze niet gaan buigen. Bij latere leveringen ben ik dit stukje foam gaan meeleveren.

When you put the model in its box, put a little piece of foam between the lamps and the steam bell, so it stays straight in the box to protect the lamps. With deliveries from early Summer 2017, you should have gotten this piece of foam with your model.

If you have gotten so far to make the model, I would appreciate it if you send me a picture of it! I love to hear from you.

Als u zover gekomen bent dat u het model gebouwd hebt, dan zou ik het leuk vinden als u mij een foto ervan stuurde. Ik zie er naar uit van u te horen!.