KASTENLOK INDEX

Last update: 22 MAY 2017

Gooische Stoomtram 18

Building instructions

3. KAST VERVEN

3. PAINTING CHASSIS

Als de kast helemaal in elkaar zit, kan deze geverfd worden. Zorg dat het soldeerrestenvrij en vetvrij is (zie vorige pagina).

When you have completed the box, it can be painted. Clean the model from solder residue and grease (see previous page).

Om de kast op een stokje te zetten voor het verven, heb ik dikke dubbelzijdige tape een paar keer over een satéprikker geplakt. Dit kan ook een ijsstokje zijn bijvoorbeeld.

Om de kast op een stokje te zetten voor het verven, heb ik dikke dubbelzijdige tape een paar keer over een satéprikker geplakt. Dit kan ook een ijsstokje zijn bijvoorbeeld.

To hold the model for painting, I’ve put several layers of double sided tape over a cocktail stick. But a wooden ice-cream stick is actually better.

Deze wordt geklemd tussen de omhoogstaande lipjes (de lipjes zijn voor bevestiging van de ketel).

This is pushed between the two clips. The clips are eventually for holding the boiler in place.

Ik gebruik Halfords Etch Primer voor de grondlaag. Gewone primer hecht niet goed en zal snel loslaten.

I use Halfords Etch Primer to prime the model. Normal primer will not hold on the metal, so do use special etch primer.

Het makkelijkst is het natuurlijk om alle onderdelen in één keer te spuiten, zodat je de airbrushopstelling niet al te vaak hoeft op te bouwen en af te breken.

Easiest is if you got all the parts ready and prime it in one go. Your checklist for items to paint:

- Tram box

- Roof

- Roof tank

- Boiler (here, normal primer can be used as well, but no problem using the etching primer)

 And if you decided to separate them and not attach them to the box:

- Water tanks

- Lamps

Grijze binnenkant

Het origineel is aan de binnenzijde lichtgrijs met de onderste helft zwart. In principe is de kleur van de primer wel prima om het grijs te vertegenwoordigen, maar het hoort eigenlijk lichter. Zelf heb ik de binnenzijde lange tijd met Vallejo Sky Grey gespoten,  maar Vallejo 70.820/4 Offwhite of 70.993/151 White Grey zijn misschien beter keuzes. Ook omdat je dan later onzichtbaar correcties kan uitvoeren, dan kan uiteraard niet met de primer uit de spuitbus. 


Grey interior

The original is very light grey on the inside (top half), maybe even off-white. The bottom half, under the windows, is black. The primer is fine to represent the grey, but it actually should be lighter. I have been using Vallejo Sky Grey for a long time, but it should actually be lighter, close to white. Vallejo 70.820/4 Offwhite or 70.993/151 White Grey would be better choices. I use the paint and not the primer, as later you can make invisible corrections.  To do this later with the primer spray can is undoable. 


De droogtijd van de primer staat op 24 uur.  Als je de binnenzijde afdekt met een op maat gevouwen papieren doosje, blijft de binnenzijde mooi grijs als je de buitenkant groen spuit. Of je kunt het afplakken met maskeertape. 


Dan buitenzijde groen verven met Vallejo Luftwaffe Cam. Green 086 - 70.823 (RAL 6020). Ik heb alle Vallejo groene verven getest en deze vind ik zelf het mooist.

Drying time of the primer is 24 hours. When you cover the inside with a folded paper box that just fits, the inside stays grey when you spray the outside. Or you can mask it with masking tape. 


Then paint the outside with Vallejo Luftwaffe Cam. Green 086 - 70.823 (RAL 6020). I have tried all the Vallejo green paints and I have found this one the nicest colour.

Dan alle details verven met Vallejo zwart en rood.

The paint all details with black and red.

Bel zwart of gewoon messing laten? In de naslagwerken lijkt de bel zwart. Een glimmende messing bel is wel mooi, dus als je daarvoor kiest, kun je later de bel schoonkrabben of vanaf het begin al afdekken met vloeibaar maskeermiddel.

The steam bell black or brass? On old pictures of the original, the bell seems to be black. Een shiny brass bell looks pretty, so if you choose that, you can scrub the bell clean, later on or cover it before spraying with masking fluid.

In tegendeel van dit voorbeeld, de twee lijnen met het kruis er door heen niet verven. Dat is zo dun dat het juist negatief opvalt als je ze wel verft dan dat je ze niet verft en gewoon groen laat.

In contrast to this example, don’t paint the lines with the two red crosses. They are so thin, that it will only attract the attention when you paint them. If you leave them green, no one will notice.

De binnenzijde wordt zwart tot halverwege. De hoeken en achterzijde hoeft niet geverfd te worden, daar komen de waterketels.

The inside is painted black up to the windows.  The corners and backside doesn’t need to be painted, the water tanks will go there.

Op deze foto van het origineel zie je welke onderdelen je nog met messing kleur verf kan aanzetten. Mag je ook gewoon weglaten als je het te moeilijk vindt.

On this picture of the original, you can see which arts can be detailed with brass. Something you can skip if you find it too difficult.

Als de kast helemaal geverfd is, dun spuiten met zijdemat. Heel dun en lange droogtijden in acht nemen!!! Ik doe eerst één dunne laag, 15 minuten later een tweede en dan drogen tot de volgende dag. Als je nog een laag wilt, kun je dat dan doen, maar bij mij is het meestal wel goed dan.

When the tram has been painted completely, spray it with a thin layer of satin clear varnish. Very thin and long drying times!!! I first put a thin layer on it, 15 minutes later a second layer and then leave it to dry until the next day. If you would like another layer, do that the next day, but most of the time, the two layers are sufficient.

Naam- en fabrieksplaten

Name- and factory plates

Bord met ‘Gooische Stoomtram’ zwart spuiten, de fabrieksplaten groen. Dan met fijn schuurpapier (korrel 1200) de hoog liggende tekst blank schuren.

Paint plate with ‘Gooische Stoomtram’ black, the factory plates green. Then clean of the top layer with sandpaper (grade 1200).

Er zitten meer bordjes bij dan je nodig hebt voor een oud of huidige uitvoering. Alleen als je de ‘Leeghwater’ versie (1967 - 2015) wilt maken heb je alle bordjes nodig.

There are more plates than needed for an old or latest model. Only if you want to make the  ‘Leeghwater’ version (1967 - 2015), you will need all plates. And there is a surplus of numbers.

Zo is de uitvoering vóór 1968 en vanaf 2015.

This is how the tram was before 1968 and from 2015.

Met tape kun je een hulpje maken om te zorgen dat het op de goede plek komt. Of gewoon gokken. Bevestigen gaat met uitgestreken (!) Kristal Klear.

Use tape to make a form to get the plates on the right place and on both sides on the same side.  Attache the plates with (smoothened) Kristal Clear.