HOME

NIEUWS

NEWS

PRODUCTEN

PRODUCTS

GALERIJ

GALLERY

TIPS

TIPS

BESTELLEN

ORDER

OVER

ABOUT

CONTACT

KASTENLOK INDEX

Last update: 5 JUN 2017

Gooische Stoomtram 18

6. AFWERKING

6. FINALISING

De Waterketels

Nu komen de drie watertanks (8, 9 en 10) aan de beurt.

Zaag of snij (met een stanley mes) de resten van de gietmal af. Omdat het tin redelijk zacht is, heb ik het hier ingeklemd tussen twee stukjes hout.

Het is mogelijk dat je wat oneffenheden hebt. Omdat de ketels straks verborgen worden door de ketel, hoef je dit niet per sé te verhelpen. Als je dat toch wilt, gebruik dan plamuur om dit weg te werken.

Schuren…

Dan kijken of het op zijn plaats past. De waterkast achter moet aan de zijkanten zeker nog wat geschuurd worden om er goed in te passen. Zorg dat het niet te strak past, anders is het moeilijk om op zijn plaats te lijmen.

Afwerken met grondverf, zwarte verf en een zijdematte laklaag.

➡︎

➡︎

Op zijn plaats zetten met twee componentenlijm.

LET OP: lijm niet tot aan de randen doen, anders druipt deze onder de rand door en ontzettend oppassen dat je geen lijm op de geverfde kast krijgt, zoals mij in dit dramatische geval is overkomen! Zou dit je ook gebeuren, is het een mooie gelegenheid om de lok te gaan weatheren.

Ramen glashelder schoonpoetsen met een microfiber doekje, zo eentje om je bril mee schoon te maken.

Ramen bevestigen.

Ramen en lampglas bevestigen met Kristal Klear. Let op: de onderdelen niet uit het plaatje drukken met een voorwerp, je maakt gegarandeerd een deukje of een kras. Even inknippen met een puntige schaar en voorzichtig losmaken. De buitenste ramen komen aan de zijkant. Let er op aan de voorkant er twee kleinere raampjes zijn. De bovenste rij ramen is dus voor de voorkant. Van elke raam is één reserveraam. Zoek voor de lampen de twee grootste cirkels uit.

Met de punt van een cocktailprikker kleine dotjes lijm stippelen.

Met de punt van een cocktailprikker de lijmdotjes plat maken, weg van de rand, zodat deze niet gaat uitlopen.

Met een fijn pincet het raampje op zijn plaats plakken.

Met een schone cocktailprikker de randjes aandrukken en de rest van de raampjes plakken.

Ketel plaatsen

Met tweecomponentenlijm (5 minuten droogtijd) wordt de ketel op zijn plaats geplakt. Maar eerst zorgen dat de ketel recht ligt! De voorkant moet ondersteund worden. Ik heb met mijn 3D printer een mal gemaakt (download - wel nog vijlen naar exacte hoogte) die ik onder de kast schuif, zodat de ketel gelijk op de juiste hoogte ligt. Maar je kunt ook gewoon stukjes styreen of karton onder de voorkant van de ketel leggen, op de bodemplaat van de tram.

Zorg dat de ketel horizontaal ligt. Een handige tip is om de schoorsteen in de gaten te houden. Als je van de zijkant door het raam heen kijkt, kun je aan de schoorsteen zien of de ketel waterpas ligt.

Let op: mogelijk moet je de ketel aan de binnenkant nog een beetje moeten vijlen, zodat ie makkelijk over de twee opstaande lipjes valt. Maar soms zit ie gelijk goed.

Dan lijm mengen en voorzichtig (pas op lijmslierten en lijm op je vingers, eventueel folie om de loc heen!) een klein beetje lijm aan de kanten van de opstaande plaatjes.

Dan de ketel op z’n plek schuiven, over de plaatjes heen.

Als de ketel horizontaal ligt, controleer dan de middenlijn. Gebruik de stoombel als referentie. Als je de schoorsteen een stukje hebt laten uitsteken onder het dak, zoals bij het plaatje op de pagina, dan valt de schoorsteen er straks precies in.

Laten drogen en de ketel is bevestigd.

Richtingshendel bevestigen

De hendel aan de binnenzijde vastplakken met Kristal klear of langzaam drogende lijm, zodat je nog even kan herpositioneren. Het uitstekende stuk wijst naar de voorkant van de tram.

Lampen

Lampen primer, zwart verven met een witte binnenkant. Een handige manier om ze te verven is een 0.7 mm gaatje te boren in een platte zijde van een cocktailprikker en ze daar in te steken.

Op hun plaats zetten met bijvoorbeeld langzaam drogende secondenlijm (Slo-ZAP).

De fluit

Heb je ervoor gekozen de fluit blank messing te laten, dan kan deze nu op zijn plek geplakt of gesoldeerd worden.

BELANGRIJK: Wanneer je het dak op kast zet, schuif het dan eerst aan de voorkant onder de stoombel.

Klaar!

Schroef de aandrijving vast aan de bodemplaat met de as van de motor naar de voorzijde en rijden maar!

Als je het model opbergt, leg dan een klein stukje foam tussen de lampen en het dak, zodat de loc recht blijft liggen. Dit om de lampen te beschermen, zodat ze niet gaan buigen. Bij latere leveringen ben ik dit stukje foam gaan meeleveren.