HOME

NIEUWS

NEWS

PRODUCTEN

PRODUCTS

GALERIJ

GALLERY

TIPS

TIPS

BESTELLEN

ORDER

OVER

ABOUT

CONTACT

KASTENLOK INDEX

Last update: 3 JUN 2017

Gooische Stoomtram 18

Het dak

De ketel op het dak is bij het ontwikkelen een beetje een lastig probleem geweest, daar ik op foto’s niet goed kan zien hoe het was. De conclusie tot nu toe is:

 

Vóór 1967: geen ketel

Na 1967: lange ketel aan linkerzijde

Loc 16: Korte dikke ketel aan rechterzijde

 

Verder zijn de leidingen naar de ketel bij de oude locomotieven onduidelijk.

 

Er zijn nu drie verschillende daken bij de kits uitgebracht. Bij het volgen van de handleiding op deze pagina, volg het nummer van het dak dat je hebt.

1

2

3

1

2

3

Voor loc 16, maar korte ketel zit aan de verkeerde kant voor deze lok. Bij loc 18 heeft deze er nooit opgezeten, maar doet verder niet af aan het zicht.  Mocht je toch een dak voor de ketel aan de rechterzijde willen hebben ipv links, neem dan even contact met mij op.

 

Correcte locatie van de ketel voor loc 16. Er zit echter een gaatje teveel (zie onderstaand plaatje). Deze kun je laten zitten of dichtmaken. Op het voorbeeld is een restje van het nieuwzilver erop gesoldeerd. Bij tramlocomotieven werd door de tijd zoveel aangepast, dat er altijd wel ergens nutteloze schroefjes en gaatjes zaten.

 

Voor loc 18, correcte lange ketel, na 1967.

2

Dakonderdelen monteren

1

2

3

Het dak komt voorgebogen. Check of de ronding goed is. Buig ‘m met de hand een beetje bij als het nodig is. Check beide kanten.

Neem nu onderdeel 24 - Dakhouder. Buig deze met de hand in de juiste boog.

Heb je de lange buis op het dak, zorg dan dat de twee gaatjes in de dakhouder op de juiste plek zitten. Dan solderen of lijmen.

Ond. 18. Schoorsteen afknippen. Zie plaatje onder.

Schoorsteen vastzetten.

Ond. 19. Veiligheids-kleppen vastzetten. Deze moet zonder te vijlen op de zijkanten steunen.

3

Als je de fluit blank messing wilt laten, kun je deze voorlopig nog aan de kant leggen. In het echt wordt deze net zo vies als het dak, dus in dat geval soldeer je de fluit nu ook vast.

Ketelleidingen

1

2

Met een boortje van 0,65 of 0,7 mm maak je een gaatje in het midden aan beiden korte zijden. Makkelijk is om het gaatje eerst even voor te prikken met een priem. Daarna passen op het dak, zie of het goed in de gaatjes valt.

3

Neem een klein stukje van het 0,6 mm messing (onderdeel 22) en buig het 90 graden.

Doop het korte uiteinde in langzaam drogende secondenlijm, druk het in het buisje en druk het andere uiteinde los door het gaatje heen. Let op: de ketel en buisjes worden pas ná het verven vastgelijmd, anders wordt het zeer moeilijk om het dak goed en makkelijk te verven.

1

2

1

2

3

Dak verven

1

2

Ontvetten in warm water met een druppeltje afwasmiddel.

3

Plak een stukje dubbelzijdig foamtape op een stokje en plak het dak erop. Goede tape is die om nummerborden op auto’s te plakken. Een klein stukje hecht als een gek. Dan met etsende grondverf spuiten. Dan een grijze verf naar keuze.

Naar wens met verfpigmenten uit de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel bewerken. Hier is de Dark Umber gebruikt.

Links met en rechts zonder pigment.

Dakketel verven

1

2

Ketel op een stokje plakken, weer met een klein stukje dik dubbelzijdig acrylic foamtape, dan met etsen grondverf spuiten en donkergrijs of zwart verven.

3

Dak afwerken

1

2

3

Plak nu de ketel met secondenlijm op het dak vast.

Naderhand het ongeverfde stuk aan de onderkant nog even afwerken. Mocht je voor een blank messing fluit gekozen hebben, kun je deze er nu op solderen.

Lipjes aan de onderkant op de hoeken van het dak 90 graden rond buigen. Let op dat dak voor en achter even veel uitsteekt.  Passen en aanpassen, zodat het dak mooi op zijn plaats blijft zitten door de frictie.

Belangrijk! Wanneer je dak op kast zet, schuif het dan eerst onder de bel aan de voorkant.

Ga naar pagina 6 ->